top of page

Hur svårt ska det vara att skapa en lämplig svårighetsgrad?!

Att bygga (bra) ord a la Alfapet kan vara svårt när man spelar Alfapet, spelaren måste då bygga från redan befintliga ord/bokstäver. När man väl kommit fram till ett hyfsat bra ord så lägger analfabeten ett ord som använder den bokstaven du tänkte bygga ifrån. Lyckligtvis slipper man dessa analfabeter och långsamma spelare när man spelar Alfasnake, du får helt i egen takt bygga ihop de ord som ger mest poäng. Woho! Mer poäng åt folket!

Men det är ett tveeggat svärd, för blir det för lätt så är poängen meningslösa. Det ska kännas roligt för spelaren när den lyckas lösa ett klurigt problem, jag vill att spelaren ska få, som EA uttrycker sig, "en känsla av stolthet och att de har presterat" ( https://www.reddit.com/r/OutOfTheLoop/comments/7dym12/what_is_this_the_intent_is_to_provide_group_with/ ).

Så därför valde jag att skapa nivåer där olika krav ställs på de ord som spelarna ska bygga, hur svårt kan det vara tänkte jag?

Svar: Svårt.

Jag tänkte naivt att jag kunde genera dem lätt, börja på nivå ett med att användaren ska skriva ett ord med minst en bokstav. Plättlätt! Sen ökade jag var antalet bokstäver som skulle finnas i ordet, så på nivå tre behövs det minst tre bokstäver för att bli godkänd. Också enkelt!

Enkel nivå med två ord med minst en och två bokstäver.

För att göra det lite klurigare la jag härifrån till att ordet måste börja eller sluta på en slumpmässig bokstav. Då blev nivå sju ett ord med minst sju bokstäver som började på 'O'. Omöjligt att misslyckas med det. Vid nivå tio börjar processen om fast med kravet på två ord. Som sista utmaning la jag till bokstavskombinationer som ordet måste innehålla för att bli godkänt, dessa bokstäver hämtades som en del från ett befintligt ord i SAOL. Det var nu det började bli problem, nivå 19 gick krav som var två ord som är minst nio bokstäver långa, började på c, slutade på t och innehöll ull i mitten.

Finns det ens ett svenskt ord som ser ut så? Med lite Regex-magi(avancerad ordsök) i SAOL så kom jag fram till svaret: Nej, inga ord matchar..

Jaa, spelarna fick sig en rejäl utmaning i alla fall...

Så nu är planen att titta mot SAOL och manuellt bygga kraven, sedan kommer jag rangordna dem efter tre kriterier:

Ordets längd, antal ord som kan matcha och sällsynthet hos bokstäverna. Alltså kommer ett långt ord som innehåller bokstäverna: 'J', 'Q', 'W', 'X', 'Y' och 'Z' rankas som svårare ord. Det borde se till att orden går att lösa men ändå kan vara svåra då det är få ord som passar in.

Som ni ser i bilden ovan finns det 33 ord som matchar kravet på ord som är minst 6 bokstäver långt, börjar på 'V' och innehåller 'VE'. Ett medelsvårt krav?

Motsvarande så finns det 890 ord som är minst 6 bokstäver och börjar på 'S' och innehåller 'ER'. Vilket skulle klassas som ett lätt ord?

Det krävs nog mycket finjustering innan jag får kläm på det här helt, men man måste börja någonstans!


bottom of page